Stowarzyszenie Pomocy Polakom na Wschodzie Kresy - Strona Główna

Stowarzyszenie Pomocy Polakom na Wschodzie

Stowarzyszenie Pomocy Polakom na Wschodzie „Kresy” jest organizacją zrzeszającą miłośników polskiej historii i tradycji, wielbicieli egzotycznego piękna Europy Środkowej i Wschodniej oraz ludzi dobrej woli, którym nie jest obojętny los rodaków. Stąd staramy się w naszej działalności łączyć obcowanie z pięknem Kresów z pomocą dla Polaków, którzy pozostali za przesuniętą na zachód granicą, do dziś borykając się z niezliczonymi trudnościami i problemami. Zapraszamy do współpracy wszystkich pragnących pomóc w tym dziele, oferując w zamian – poza satysfakcją – możliwość rozwoju i udział w kresowej przygodzie.

MOŁDAWIA

09 - 14.09.2017

W dn. 9-14.09.2017 został zrealizowany wyjazd charytatywno-turystyczny do Mołdawii i Naddniestrza . Zgłosiła się grupa 6 osób z prośbą o zorganizowanie takiego wyjazdu. Osoby te pokryły całość kosztów. Dla nas stanowiło to okazję do przewiezienia darów i spotkań z tamtejszą Polonią. Jadąc przez Ukrainę przekazaliśmy żywność, odzież, kołdry dla rodziny Sikocińskich we wsi Grodowice k/Chyrowa. Następnie w Drohobyczu przekazaliśmy paczki z żywnością oraz sumę 50 euro na renowację nagrobka na cmentarzu polskim na ręce prezesa tamtejszego Towarzystwa Kultury Polskiej oraz żywność i odzież dla Fundacji Św. Antoniego .

Następnego dnia  już na Mołdawii w Bielcach spotkaliśmy się z Dyrektorką Domu Polskiego panią Koczurowską i przekazaliśmy dary ( odzież, żywność ) dla polskiej wsi Grigorówka.

W Kiszyniowie spotkaliśmy się z przedstawicielką jednej z organizacji polonijnych – panią Katarzyną Jażgunowicz, która jednocześnie była naszą przewodniczką w tym mieście. Przekazano 2 worki odzieży damskiej dla potrzebujących  oraz 60 euro.

W Tyraspolu , stolicy Naddniestrza , spotkaliśmy się z Polonią i ks. Proboszczem, został nawiązany bezpośredni kontakt z nimi.

W Raszkowie zwiedziliśmy stary polski cmentarz i ruiny synagogi.

Następnie odwiedziliśmy kościół . Przyjął nas ks. Proboszcz Rusłan Pogrebny, któremu przekazano żywność i odzież . W Domu Polskim podczas obiadu rozmawialiśmy z Polakami tam żyjącymi. Przekazaliśmy podziękowanie i ok. 70 euro.

Wyjazd dał możliwość wzajemnej wymiany informacji w celu nawiązania bliższej współpracy w postaci udzielania bezpośredniej pomocy, ułatwiania zatrudniania tamtejszych Polaków w Polsce oraz organizowania przez KRESY kolejnych wyjazdów na tym kierunku.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Przedświąteczna zbiórka darów

Tradycyjnie już nasze Stowarzyszenie organizuje przed Świętami Bożego Narodzenia zbiórki darów oraz wyjazdy charytatywne z pomocą dla Polaków, którzy pozostali na Kresach.

W tym roku wspomożemy Polaków znajdujących się w ciężkiej sytuacji materialnej, zamieszkałych na Ukrainie (Drohobycz, Tarnopol, Lwów, Stary Sambor, Czortków, Żółkiew i okolice tych miejscowości), a także polskie szkoły i placówki na Litwie (rejon solecznicki i wileński) i ośrodki nauczania języka polskiego na Ukrainie.

Zwracamy się z prośbą o przekazanie darów. Potrzebne są:
a) niepsująca się żywność, np. makarony, ryż, kasza, mąka, cukier, słodycze, konserwy, kawa, herbata;
b) przybory szkolne, np. plecaki, piórniki, zeszyty, kredki, bloki, farby, pisaki;
c) gry i zabawki dla dzieci (z wyjątkiem pluszaków) - w bardzo dobrym stanie;
d) podręczniki do j. polskiego, angielskiego, historii (nie starsze niż 2005 r.) oraz literatura dla dzieci i młodzieży;
e) materiały dydaktyczne, np. plansze edukacyjne, tablice interaktywne;
f) sprzęt sportowy dla szkół, np. piłki, rakietki, skakanki;
g) odzież i obuwie dla dorosłych i dzieci - w bardzo dobrym stanie;
h) środki czystości i higieny osobistej;
i) środki medyczne, np. pampersy dla dorosłych, środki opatrunkowe, artykuły higieniczne.

Dary można przynosić do naszego biura w Krakowie na ul. św. Marka 6 (prosimy o wcześniejszy kontakt).

Przyłączmy się do tego szlachetnego czynu, aby nasi Rodacy otrzymali potrzebną im pomoc i mieli świadomość, że o nich pamiętamy.

Jeżeli byłaby wola i chęć wspomóc zbiórkę finansowo, to będziemy bardzo wdzięczni o wpłaty zebranych środków na konto Stowarzyszenia Bank PKO SA nr 68 1240 4533 1111 0010 4615 1389. Zebrane pieniądze przeznaczymy na dokupienie żywności i dofinansowanie transportu darów.
Każdy przedmiot i przelana złotówka ma znaczenie.

Kontakt: Małgorzata Semkowicz tel. 502 513 912 e-mail: kresykrakow@gmail.com

Z wyrazami szacunku i wdzięczności

Zarząd Stowarzyszenia

PRZYJAZD DZIECI ZE STAREGO SAMBORA I NIŻANKOWIC

28.07 - 02.08. 2017

W dniach  28.07 - 02.08.br gościliśmy grupę dzieci i młodzieży ze Starego Sambora          i Niżankowic , uczących się języka polskiego i należących do Starosamborskiego Towarzystwa Kultury Polskiej . Był to pobyt wypoczynkowo-turystyczny . Program obejmował zwiedzanie starego miasta, muzeum w Sukiennicach i Kościoła Mariackiego,

Starej Synagogi i Fabryki Oskara Schindlera a na koniec wycieczkę w góry – do Jurgowa i na Głodówkę. Największym przeżyciem dla naszych gości, oprócz Krakowa,  było spotkanie z zachwycającą przyrodą Tatr.